Årgang
kr.
Km
Brændstof
Geartyper

97 brugte BMW 1-Series blev pristjekket

97 brugte BMW 1-Series blev pristjekket

Fra AndersenBiler, carnext.dk og 349 hjemmesider

Udvalgte tilbud

autouncle-certified

Pristjekket af AutoUncle

Super pris

God pris

Fair pris

Lidt for dyr

Dyr

Udvalgte tilbud

Udvalgte tilbud

Udvalgte tilbud

autouncle-certified

Pristjekket af AutoUncle

Super pris

God pris

Fair pris

Lidt for dyr

Dyr

BMW 1-Serie

Fordele

  • God og stærk motor
  • Overraskende god økonomisk brændstofforbrug
  • Dejlig rummelig kabine på trods af den kompakte chassisramme

Ulemper

  • Den kedelige styring spolerer den sportslige æstetik
  • Dyr i forhold til konkurrenterne
  • Kabine-kvaliteten kunne være bedre, når man overvejer den høje pris

Beskrivelse

BMW 1-serien er opfølgeren til den kompakte serie af biler. Serien så dagens lys i 2004, men nu er serien på anden generation. Seriens tidligste model fik gode anmeldelser til trods for at styringen blev kritiseret for at være kedelig, men er anden generationen bedre?

Anden generation (2011 - nu): Takket være en mindre omarbejdning af den ydre stil, ser den seneste udgave af 1-serien glattere og mindre aggressiv ud. Forsiden minder dig øjeblikkeligt om Z4’eren, hvor den efterlader dig med en splittet mening om hvorvidt det nye retro-gitter foran egentlig er et skridt i den rigtige retning for BMW.
Anden generation af modellen er igen tilgængelig i to formater: F21 3-dørs varianten og F20 5-dørs varianten. Normalt vil 3-dørs muligheden være et oplagt valg for en kompakt coupé, men 1-serien er overraskende rummelig bagi, og det retfærdiggør faktisk valget af 5-dørs muligheden.

Som forventet fra BMW er motorudvalget i 1-serien enkelt men effektivt. De langsgående monterede motorer er placeret meget godt og tilbyder desuden en fin balance i forhold til selve styringen. Med hensyn til BMW’s udvalg af motor- og brændstofs typer, er valgmulighederne det sædvanlige: 3 almindelige dieselmotorer og tre benzinmotorer. Dieselmotorerne er de velkendte 1,6 liters, 1,8 liters og 2,0 liters motorer, der også findes i andre BMW modeller. Alle er fine valg, men 1,8 literen tilbyder den fineste kombination af ydeevne og økonomi samt hele 143 HK. Benzinmulighederne begynder ved de to forskellige 1,6 liters-motorer: 118i og 116i. 118i’eren har 167 HK og er et godt valg for alle dem der ønsker at gøre 1-serien mere spændende. 125i’eren, som er en 2,0 liters motor, er desuden skræmmende hurtig hvilket desværre resulterer i store benzin/diesel regninger. For dem der søger toppen af serien, er der M135i, som er en tunet version af 1-serien, som har vundet adskillige priser for sine ekstreme præstationer og fremragende styring.

Mens bilens præstation er god på de fleste områder, er selve bilens styring desværre lidt kedelig. BMW ‘en vil gøre alt hvad du beder den om med meget lidt postyr, men det er som om at bilen mangler den dynamiske og spændende respons som man ellers normalt forbinder den tyske bilproducent med. Selve kørslen er lidt på bløde side, men det er til gengæld behageligt på en længere distance hvor støjniveauet fra vinden vil være lavt.
Selvom kabinen er stor og komfortabel, leverer den ikke helt den kvalitet som du ville forvente for prisen. Audi synes derfor at slå BMW i disse dage, når det kommer til interiøret.

Konklusion

Alt i alt er BMW 1-serien en god bil. Fremragende motorer, komfortabel at køre i, stor driftsikkerhed, flot design og masser af ekstra udstyr. Alligevel har den manglende spænding i standardmodellerne resulteret i en manglende entusiasme . Ironisk nok er Mini Cooper-Series, BMW i3, og storbroderen BMW 3-Series de største konkurrenter til 1-serien. Faktisk er BMW 3-serien så god i øjeblikket at mange vælger at spendere lidt mere for at vælge den i stedet. Hvad angår andre bilproducenter, er Audi A3 og Volvo Sportback de eneste kompakte coupéer der tilbyder bedre kvalitet, hvor især Audi giver BMW hård konkurrence.