BMW 3-Serie
Fordele
- Fremragende præstation fra en solid række af motorer
- Fremragende styring og fatning
- Køreoplevelsen er rigtig god ved høje hastigheder
Ulemper
- Interiøret er en smule kedeligt på trods af at det er godt sammensat
- Der er lejlighedsvis støj fra bildækkene
- Køreturen kan føles en smule ’stram’ ved lave hastigheder
Beskrivelse
BMW 3-Serien har været grundkernen i BMW’s succes siden dens udgivelse i 1970, og den er i dag stadigvæk meget central. Men i de seneste generationer har der været spin-offs i form af andre BMW-modeller såsom Z3’eren og Compact-modellen, hvilket får os til at stille spørgsmålstegn til om BMW har mistet fokus på sin værdsatte ’hingst’?
Sjette generation (F30) (2011 – nu):
På det ydre er det ’business as usual’ for den sjette generation. Enkelte ting og overflader er blevet glattet lidt ud, men intet revolutionerende har fundet sted. Det er måske også bedst, da man ikke behøver at rode rundt med tre årtiers stilistiske anstrengelser.
Indeni er mekanikken stort set en videreudvikling af den allerede succesfulde femte generation med de opgraderede motorer, som tiltrækker mest opmærksomhed. Det tidligere udvalg, som overvejende bestod af sekscylindrede motorer, er blevet erstattet af et væld af firecylindrede turboladede motorer. Dette har givet en helt ny og interessant dynamik til udførelsen af 3-Serien.
Benzinmotorerne med lavere kapacitet får dog ikke nær så meget gavn af turboladningen som de større dieselmotorer gør. Men når det er sagt, er den gennemsnitlige 3-Serie BMW stadigvæk hurtigere end en Audi eller Mercedes af samme størrelse.
Indvendig er kabinen yderst funktionel men samtidig en smule kedelig. Ikke desto mindre er alt interiøret godt sammensat, og bilens ergonomi er tankevækkende. En særlig glæde er den næsten perfekte kørestilling, som er meget tilpasselig. De to forreste passagerer har desuden masser af plads, mens bilens bagerste del næppe er hvad man kan kalde rummelig.
Bilens styring er uovertruffen, og den involverende køreoplevelse fremmer kørerens begejstring. Den involverende køreoplevelse for føreren har desuden ingen negativ indvirkning på passagernes køreoplevelse. Men når det er sagt, så kan affjedringen godt føles lidt barsk for passagerne ved lave hastigheder.
Konklusion
BMW 3-Serien sidder i øjeblikket på toppen af den kompakte 'Sedan-pakke’. Mens rivaler som Mercedes C-Klasse eller Audi A4 kan prale med et finere og mere interessant interiør, så tilbyder de ikke en ligeså kompakt og samlet pakke som BMW. Måske er 3-Serien en smule intetsigende for nogle, men det er simpelthen fordi vi er blevet så vant til dem nu.